10 tips voor meer rust en ruimte in je hoofd

Door de hectische maatschappij van tegenwoordig valt het niet altijd mee om de rust in je hoofd te bewaren! Alle verplichtingen in het dagelijks leven schieten in flitsen voorbij en soms kun je misschien het idee hebben tekort te schieten in relaties met anderen. Zonde! Maar helaas gaat dat vaak ten koste van jezelf! Daarom is het niet geheel onbelangrijk regelmatig tijd vrij te maken voor jezelf. Egoïstisch? Welnee! Want de meeste mensen hebben toch liever een spontaan en energiek persoon om zich heen die zich voor de volle 100% inzet. Maar dat kan alleen als je ook goed voor jezelf zorgt zodat je beter in je vel zit. Dan straal je dat ook uit naar je omgeving! Vandaag deel ik mijn persoonlijke tips voor een schoner hersenpannetje en dat welverdiende stukje rust!

1. Focus op één ding tegelijk

Natuurlijk voelt het veeel productiever om meerdere dingen tegelijk af te handelen! Maar je hoofd is hier meestal niet zo blij mee. Althans, de mijne niet! Ik pak alles stap voor stap aan en vervolgens kijk ik of mijn doelen voor die dag behaald zijn. Zo niet? Dan is dat zo. Probeer dat te accepteren! Voor mij is het altijd heel moeilijk geweest om te accepteren dat ik bepaalde dingen niet kon waarmaken. Maar ik heb in ieder geval geleerd het een stukje makkelijker te maken voor mezelf door alles stap voor stap aan te pakken. Eerst het een, daarna het ander is een simpel te onthouden regeltje.

2. Ruim die zooi op!

Een rommelige omgeving zorgt alleen maar voor nog meer onrust in je hoofd. En ik kan het weten! Tuurlijk heb ik mezelf hier vaak genoeg schuldig aan gemaakt. Denk aan een ontplofte keuken, slaapkamer of troep rond mijn bureau waar ik altijd zit. Het is echt geen doen op die manier! Dus kortom: ruim de boel op zodat je hoofd zich daarna ook een stuk opgeruimd voelt. Het werkt ook nog eens therapeutisch! Dus niet alles gaan verplaatsen maar alles meteen op de goede plek leggen. Want iedereen weet: Van uitstel komt afstel!

3. Schrijf het van je af

Wat mij altijd erg goed helpt? Schrijven! Mijn korte termijn geheugen is op zijn zachtst gezegd niet voorbeeldig te noemen. Het is voor mij een dagelijkse worsteling om alles maar te moeten onthouden. Daarom schrijf ik het simpelweg van mezelf af. Dat kunnen kleine dingen zijn, als boodschappen, huishoudelijke taken of inspiratie wat ik heb opgedaan en niet wil kwijtraken. Maar ook grotere zaken, als werktaken, vergaderingen of uitjes met vrienden. Het gebeurd maar weinig dat ik mijn agenda niet bij me heb. Mocht dat toch het geval zijn, noteer ik altijd alles bij notities in mijn mobiel. Zonder deze twee dingen, ben ik nergens. Doordat je dingen noteert, kun je je hoofd leegmaken en er altijd later op terugvallen. Het lucht enorm op!

4. Maak tijd voor jezelf

Precies! Pak regelmatig even een momentje voor jezelf. Je brein komt weer tot rust als je even aandacht aan jezelf besteed. Ik krijg vaak het idee dat er nog wel eens een taboe rust op het denken aan jezelf. Maar zo egoïstisch is het helemaal niet! Sterker nog, zodra ik even de kans krijg om een momentje alleen te zijn of mijn eigen ding te doen functioneer ik daarna vele malen beter! En zeg nu zelf, wat is er heerlijker dan even het bad vol te laten lopen voor jezelf! Gooi er een bruisballetje van Lush in, smeer een gezichtsmaskertje op en laat jezelf vervolgens in het warme water te zakken.. Even helemaal zen!

5. Zeg vaker ”NEE”

Een lastige voor velen maar, oh zo belangrijk! Als je altijd en overal maar ”JA” en amen op zegt, schiet je niet alleen jezelf tekort.. Op den duur maak je anderen hier ook niet blij mee omdat je steeds maar weer over je eigen grenzen gaat en daardoor niet meer optimaal kan presteren. Probeer dus eens wat vaker ”NEE” uit te spreken. In het begin (en soms nog steeds) vond ik dit altijd zo verrekt moeilijk! Ik was altijd bang dat mensen boos op mij zouden worden als ik een keertje ”nee” zei. Maar integendeel blijkt het vaak juist het tegenovergestelde te zijn! Natuurlijk zijn er altijd mensen bij die minder leuk reageren. Maar je moet maar zo denken.. Je kan nooit de hele wereld tevreden houden! Als je dat goed beseft, zal je later steeds minder schuldgevoelens krijgen na het uitspreken van dat kleine woordje.

6. Maak een wandeling

En dan niet om het hoekje van de straat maar een goede wandeling langs een rustige plek. Zoals het bos of aan het strand (als je geluk hebt) Neem je hond desnoods mee! Maak er echt even een uitje van. Zo kun je al je gedachten even opzij zetten en genieten van de buitenlucht, in het hier en nu.

7. Kijk een mooie film of lees een goed boek

Even ontsnappen van de realiteit vind ik vaak heerlijk! Simpelweg door ”The Hobbit” te kijken of een goed boek te lezen. Pak er wat lekkers en te drinken bij en nestel jezelf onder een dekentje op de bank!

8.  Yoga of ademhalingsoefeningen

Adem in, adem uit en tel tot tien.. of tot honderd! ‘Mindfulness’, oftewel het stoppen van de gedachtestroom. Deze vorm van meditatie word als meeste gebruikt om op een ontspannen manier controle te krijgen over je gedachten en negatieve associaties. Sinds kort heb ik hier een training voor voltooid, speciaal gericht op mensen met Autisme. Dat is toch net even anders dan een reguliere mindfulnesstraining, omdat de hersenen anders werken bij mensen met ASS. Mocht jij dat ook willen? Kun je even wat meer informatie opvragen bij je plaatselijke GGZ.

9. Knuffelen met je huisdier

Een knuffelpartijtje kan heerlijk ontspannend zijn! Al helemaal met een spinnende kitten die je kopjes geeft of de knorrende (iets te dikke) hond van je beste vriendin. Knuffel er lekker op los! Het is goed voor je en niet voor niets het beste medicijn tegen stress!

10. Omring jezelf met positiviteit 

En dan de laatste en misschien wel belangrijkste! Zorg er voor dat je lekker veel tijd vrijmaakt aan de dingen (én mensen) die het beste in jou naar boven halen! In tegenstelling tot dingen en mensen waar je niet zo blij van wordt, kan dit echt je energie opslurpen. Denk aan zogenaamde vrienden die je altijd herinneren aan fouten die je eerder hebt gemaakt, alles bij elkaar roddelen en dan ook nog de sfeer gaan bepalen, doorvermoeiend! Ze zeggen niet voor niks dat je manier van leven bepaald wordt door je omgeving. Dus weg met de giftige appels, en MOVE ON!

Dat waren mijn beste en meeste simpele tips om een overvol hoofd een beetje verlichting te kunnen bieden tijdens moeilijke dagen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.